Igår provade jag på en ny sak!
Jag bakade jag skrädmjöls-tekakor!
 
HERRE GUD vad gott det blev!!
Vi satt och tittade på nyheterna i sängen samtidigt som vi smaskade i oss
tekakor med marmelad och ost på, MUMMA!
 
Även idag var dem goda. 
Vi värmde de i micron innan vi åt och de smakade som nybakta!
 
 
 
 
Ingridienser:
 
50 Jäst
5 dl Mjölk (lite varmare än kylskåstemperatur)
- jag värmde mjölken några få sekunder i micron
4 dl Skrädmjöl
8 dl Vetemjöl
1/2 dl Strösocker
2 tsk Salt
100 g Smör (rumsvarmt)
 
 
1. Smula ner jästen och tillsätt mjölken.
Rör runt tills du inte ser klumpar längre.
 
2. Tillsätt resten av ingridienserna och rör tills du får en smidig smet som släpper ifrån kanterna. 
- Jag använde såklart en bakassstent.
 
3. Tag upp degen på mjölat bakbord och dela i 16 bitar.
- degen ska inte jäsa innan!
Rulla till bollar och platta sedan ut dem så att de blir ca 6-7 mm höga.
 
4. Lägg sedan dem på bakplåtspapper och låt jäsa under bakduk i 30 minuter.
Sätt ugnen på 250 grader.
 
5. Nagga tekakorna med en gaffel och strö lite skrädmjöl på toppen av kakorna och sätt in de i ugnen.
Grädda i mitten av ugnen i ca 10 minuter.
- Jag hade inne de i ungefär 8 minuter, tills jag såg att de fick fin färg.
 
6. Låt svalna på galler under bakduk så behåller dem den mjuka skorpan,
- om du inte äter dem med en gång såklart ;)